BLOG

Zmeny digitalizácie účtovníctva od roku 2022

Zmeny digitalizácie účtovníctva od roku 2022

Pracovať s digitálnym účtovníctvom je veľká výzva pre všetkých účtovníkov. No v dobe, kedy sa všetko posúva vpred je digitalizácia nevyhnutná aj v tejto oblasti. No digitalizácia so sebou neprináša len veľa zmien a nových vecí, ktoré sa musíme naučiť, ale aj riešenie pre environmentálnu krízu, zjednodušenú komunikáciu, rýchlejšie schvaľovacie procesy či jednoduchšie riešenie problémov. A presne taká by mala byť aj zmena v účtovníctve od roku 2022.

Čo so sebou nový rok prinesie?

Ministerstvo financií pripravilo v oblasti digitalizácie účtovníctva mnoho noviniek. Novela platná od 1. januára 2022 sa dotkne právnických osôb, ale aj neziskových organizácií. Zmeny sa týkajú nasledujúcich oblastí: rozšírenie verejnej časti registra a účtovných závierok, mení sa spôsob ukladania účtovných dokumentov do registra, definuje sa obsah výročnej správy pre určitú skupinu neziskových organizácií, dopĺňajú sa podmienky elektronického dokladu a archívu, upravujú sa povinné náležitosti účtovného dokladu, nastávajú zmeny v ukladaní sankcií. Poďme sa pozrieť detailnejšie na zmeny, ktoré nás od januára čakajú:

  1. Register účtovných závierok má verejnú a neverejnú časť. Povinnosť ukladať dokumenty prístupné vo verejnej časti tohto registra majú obchodné spoločnosti, družstvá, štátne podniky, subjekty verejnej správy, exportno-importná banka SR. Podľa novely zákona o účtovníctve sa k týmto subjektom pridajú aj pozemkové spoločenstvá a mimovládne neziskové organizácie ako občianske združenia, spoločenstvá vlastníkov bytov a nebytových priestorov, atď.
  2. Podľa zákona o účtovníctve je stanovené, aké druhy dokumentov musia byť do registra uložené. Tieto dokumenty sa ukladali v elektronickej alebo listinnej podobe. Po novom roku sa však tieto dokumenty budú ukladať už len v podobe elektronickej.
  3. V praxi sa často stáva, že pri ukladaní dokumentov za viac účtovných jednotiek sa účtovné závierky ukladali do registra pod nesprávnu hlavičku. Aby sa tieto chyby dali ľahšie odstrániť, novela zákona umožňuje ministerstvu financií presunúť dokument k tej účtovnej jednotke, ktorej patrí, ak bol uložený v nesprávnej jednotke a zároveň vymazať dokument, ktorý nepatrí do registra účtovných závierok.
  4. Od 1. januára novela zákona upravuje obsah výročnej správy pre neziskové organizácie. Týka sa to len organizácií, ktoré nemajú obsah správ ustanovený v príslušnom hmotnoprávnom predpise. Správu vypracujú najmä občianske združenia a účelové zariadenia cirkvi.
  5. Novela zákona prináša doplnenie a špecifikovanie podmienok, ktoré sa musia dodržať pri digitalizácií záznamov. Súčasťou novely budú nasledovné zmeny: upresní a zjednoduší sa elektronická podoba záznamu; ustanovia sa spôsoby transformácie účtovného záznamu pri zmene podoby účtovného záznamu; skenovanie sa môže použiť na transformáciu účtovného záznamu na elektronickú verziu; vlastnoručný podpis môže byť nahradený elektronickým, pričom ale musí byť zachovaná preukázateľná identifikácia osoby, ktorá záznam vytvorila; pri daňovej kontrole a overovaní audítorom bude účtovná jednotka povinná umožniť prístup do ekonomického softvéru; účtovná jednotka je povinná predkladať oprávneným osobám elektronické účtovné záznamy.
  6. S novelou zákona prichádza aj zmena sadzobníka pokút za porušenie zákona. Stanovuje sa dolná hranica sadzby pri závažnom porušení zákona. Ak účtovná jednotka nevedie účtovníctvo, nezostaví účtovnú závierku či zatají nejaké skutočnosti, hrozí jej pokuta vo výške 1 000 eur až 3 000 000 eur. Ustanovuje sa výška pokuty ak si účtovná jednotka nesplní povinnosť uloženia dokumentov do registra. Ustanovuje sa sankcia ak nebude splnená povinnosť, ktorý má posledný štatutárny orgán alebo člen štatutárneho orgánu zapísaný v ORSR pred vymazaním obchodnej spoločnosti alebo družstva z registra.
Adresa

Metodova 7, Bratislava

Email

info@moja-uctovnicka.sk

Mobil

+421 908 754 508

Firemné údaje

IČO: 53 99 99 32
DIČ: 10 84 96 76 75

© Moja-účtovníčka.sk | Ochrana osobných údajov